Oletko joskus haaveillut omasta yrityksestä, sellaisesta kivasta rahasammosta, jossa voisi tehdä töikseen vain juuri sellaisia asioita, mistä itse diggaa ... kenenkään komentelematta? Itse en ole koskaan tällaisesta ajatuksesta kovinkaan lämmennyt, ehkä senkin takia, että omassa perheessäni ollaan oltu yksityisyrittäjiä (koominen sana muuten, yritetään niin prkleesti ja vielä yksin) ja muistan hyvin kuinka se työ kesti 24h vuorokaudessa.

Joka tapauksessa opintojeni aikana olen monasti joutunut lukemaan ja analysoimaan sitä, mikä määrittelee hyvän ja onnistuneen liikeidean. Asiaan liittyy tuhansia asioita, joista useat ovat juuri niin olemattoman tuntuisia, ettei niitä normaalielämässä edes pysähdy miettimään. Esimerkkinä nyt vaikka markkinointi ja se, miten tuote saadaan iskoistumaan kuluttajien mieleen. Mikä on firman nimi, minkä tyyppisille ihmisille tuote suunnataan ja erityisen hyvänä pointtina, millainen on firman logo.

Logo on kuulkaa perkeleen tärkeä juttu, mikä sen parempaa kuin se, että ihmismassat tunnistavat jostain epämääräisestä tuherruksesta juuri sinun firmasi ja sen, ah niin täydellisen, tuotteen. Logon luomisessa voi näpsäkästi kulua vaikka kuukausia ja useasti sitä varten hankitaan ihan sellainen koulutettu logo-insinööri, joka voi sitten kulmat kurtussa pureskella tätä pähkinää ja laatia sata A4:sta moodboardeja.

Näin siis yleensä. Dubaissa tällaiseen ei kuitenkaan tarvitse kuluttaa hetkeäkään aikaa, sillä täällä firman perustaminen käy suhteellisen äkäisesti. Täällä ei turhaan aikaa kuluteta mihinkään asioiden pohdiskeluun, todetaan vaan, että "tässähän on ihan porsaan (hui) mentävä markkinareikä" ja sitten vaan puulaki pystyyn. Laadusta ei missään nimessä aleta murehtia, sillä suurin osa ihmisistä ei edes tiedä mitä sana laatu tarkoittaa (kyllä, aavikolla quantity on parempaa kuin quality) ja se loppuosa ihmisistä poistuu kuitenkin pelipaikoilta muutaman vuoden sisällä, elikkä why bother?

Itseasiassa mielestäni tässä koko laadun puutteessa kytee suurin ongelma Dubain todellisessa menestymisessä. Suurin osa täällä työskentelevistä ihmisistä on halpatyövoimaa, mitä hyväksikäytetään sellaiseen tahtiin, että on aivan turha kuvitella heidän tuottavan mitään muuta kuin minimin minimi. Olosuhteet eivät todellakaan ole suotuisat siihen, että ihmiset osoittaisivat edes jonkinasteista halua edetä asioissa, pakon sanelemana mennään siitä, missä aita on matalin. Populaa on joka paikassa mitä ihmeellisimmissä "työkuvioissa", kuten nyt esimerkiksi ne parka raukat, ketkä lakaisevat hiekkaa maantieltä. Hollannissa on sanonta "kuivata lattioita hanat auki" ja se sopii oikein hyvin myös tähän hiekkapuljuun.

Noh, tulipa taas vähän vaellettua pääpointista ... tuli tämä vaan mieleen tänä aamuna kun ajelin töihin. Liikennevaloissa edessäni oli valkoinen paku, jonka takaikkunassa oli iso mainos palveluista joita tämä firma tarjoaa - jos haluat kuskata ihmisiä jonnekkin, niin soittoa vaan tähän firmaan ja homma hoituu silmänräpäyksessä. Vaan olipa firman perustaja keksinyt oikein oivan sähköpostiosoitteenkin niille, jotka halusivat lisää infoa palveluista:

RIDETOGETHER_DIETOGETHER785 at  whateva

1596280.jpg

Että semmoista. Mahtaa olla postiloota tukossa kun kaikki hinkuaa tämän kärryn kyytiin...